Provjerite trebate li uputiti dijete na procjenu razvoja
Razvoj svakog dojenčeta i malog djeteta ima svoj tijek jer svatko ima jedinstveno nasljedstvo, jedinstvena iskustva pri rođenju i u svakodnevnom životu.
Međutim, ponekad dijete više ili manje kasni, “zaostaje” ili ima određene teškoće pri svom razvoju. Osobe koje brinu o djeci mogu prepoznati određene znakove koji ukazuju na to da se dijete ne razvija prema očekivanom procesu, što je, naravno, najbolje otkriti što ranije kako bi se dijete uz prikladnu pomoć bolje i lakše razvijalo.
Ako ste zabrinuti i sumnjate u pravilan razvoj svoga djeteta, prema ovim važnim miljokazima možete vidjeti razvija li se Vaše dijete sukladno sa svojom dobi ili su prisutna odstupanja.
U nastavku su nabrojani miljokazi koje djeca dosežu u određenim dobnim skupinama te oni pokazuju prirodan slijed razvoja djeteta.
Ovaj popis koristite samo kao moguću pomoć u odluci treba li stručnjak procijeniti razvoj Vašeg djeteta, a nikako ga ne koristite za DIJAGNOSTICIRANJE mogućih teškoća ili kašnjenja u razvoju.
Dojenčad
Karakteristike koje bi sva dojenčad trebala imati u ovoj dobnoj skupini:
- ima zaobljenu glavu (ne spljošteni potiljak) i pokazuje stalni rast glave
- ima normalan tonus mišića (niti previše krut, niti previše mekan)
- koristi obje strane tijela kad puže
- održava vještine i razvija nove
• s 3 mjeseca
- promatra lica
- nije neopravdano uplašeno novim stvarima
- lako siše i guta
- očima prati predmete u pokretu
- diže glavu s poda dok leži na trbuščiću
- hvata predmete u šaku
- reagira na glasne zvukove
• s 4-5 mjeseci
- poseže za poznatim osobama
- otvara i zatvara šake (ne drži ih stisnutima)
- privlači ruke na sredinu tijela
- prinosi predmete ustima
- okreće glavu kako bi lociralo zvukove
- kotrlja se s trbuha na leđa ili s leđa na trbuh
• sa 6-7 mjeseci
- smiješi se i pokazuje druge izraze lica
- sjedi uspravno uz pomoć
- poseže za predmetima bilo kojom rukom
- mazi se i pokazuje ljubav prema osobama koje se brinu o njemu
- drži glavu uspravno kada je u sjedećem položaju
- reagira na zvukove oko sebe
• s 8-9 mjeseci
- počinje jesti čvrstu hranu
- istražuje predmete koji su mu stavljeni u ruke
- samo možete sjediti i duže vrijeme
- razvilo je neki način kretanja po prostoriji (puzanje, valjanje, itd.)
- igra jednostavne igre ("ku-kuc" i sl.)
- izmjenjuje glasanje, osmijehe ili druge izraze lica s drugima
Jednogodišnja djeca
Karakteristike djece u bilo kojem periodu prve do druge godine života:
- igra se s igračkama s kojima se djeca njegove dobi mogu igrati
- hoda s tipičnim "peta na nožni prst" gibanjem
- održava naučene vještine i razvija nove
• s 12 mjeseci
- traži pažnju drugih koristeći zvukove i geste
- sudjeluje u "naprijed-nazad" socijalnim interakcijama
- privrženo je odraslima koji brinu o njemu
- reagira na svoje ime
- premješta se u sjedeći položaj i obrnuto
- puže na rukama i koljenima
- stoji uz podršku i diže se u stojeći položaj
- premješta predmete iz ruke u ruku
- pokušava jesti prstima i držati svoju bočicu ili čašu
- razumije i reagira na neke riječi
- tepa ("ba-ba-ba" i sl.)
- imitira jednostavne zvukove
- komunicira gestama kao što su pokazivanje, dosezanje, mahanje
- pokazuje na predmete, stvari
- traži predmete ako je vidjelo da su nestali
• s 14-15 mjeseci
- samostalno stoji i podiže male predmete palcem i kažiprstom
- slaže nekoliko kocki jednu na drugu
- zna kako se koriste neki poznati kućanski predmeti (npr. žlica i sl.)
• sa 16-18 mjeseci
- govori nekoliko smislenih riječi
- razumije što mu se priča
- samostalno hoda
Djeca od dvije do tri godine
Karakteristike djece od dvije do tri godine u bilo kojem periodu dobi:
- igra se s igračkama s kojima se druga djeca njegove dobi mogu igrati
- kreće se glatko i može izvršiti nove motoričke zadatke u više od jednog koraka
- podnosi većinu teksture hrane ili odjeće
- održava usvojene vještine i razvija nove
• s 24 mjeseca
- prepoznaje sebe u ogledalu (govori "ja" ili svoje ime)
- pokazuje različite emocije kao što su radost, oduševljenje, strah, ljutnja, tuga
- gura igračku s kotačima
- odgovara jednostavna pitanja s "da" ili "ne"
- prati i izvršava jednostruke naloge
- koristi izraze s dvije riječi koji imaju smisla
- koristi najmanje 15 riječi
- imitira neke radnje ili riječi
• s 36 mjeseci
- odvaja se od majke ili drugih odgajatelja bez uzrujavanja
- pokazuje zanimanje za promatranje, oponašanje i igranje s drugom djecom
- ima dobro zaokruženu prehranu (normalno jedu male količine hrane s vremena na vrijeme te pokazuju sklonost određenim vrstama hrane)
- počinje pokazivati interes za WC trening
- ide po stepenicama bez čestog padanja
- kreće se bez sudaranja s predmetima
- lako rukama manipulira malim predmetima
- prati jednostavne dvostruke naloge
- govori na način razumljiv većini ljudi
- pokazuje i imenuje poznate predmete
- komunicira s frazama ili rečenicama s par riječi
- uživa kad mu se čita
- pokazuje interes za igračke
- uključuje se u igre pretvaranja
Izvor: HURID